9.2.2021
Rakas , vihattu kirjanpitäjä
Pomo laittaa taas uutta rekryilmoitusta, koska työntekijöitä lähtee ovet paukkuen lyhyellä varoitusajalla.
En kadehdi tilitoimistoyrittäjiä. Jatkuvat kissatappelut ja perseilyt naisvaltaisessa toimistossa. Pienet ja isot kiusat, sekä toimiston juorukello, joka hämmentää soppaa joka ilmansuuntaan esittäen myöhemmin tietämätöntä koko asiasta. Pomo, joka ei saa alaisiaan kuriin, vaikka mielestään tarjoilee enemmänkin kuin porkkanaa toimiston leideille. Töitä kyllä tehdään rahan takii, raivoisasti, koska aina on olemassa joku deadline, joka paukkuu. Hammasta purren, vaikka ala on täysin ylityöllistetty ja alipalkattu.
Voitot sataa tilitoimistoyrittäjän laariin, jolla on taas varaa pitää kuukauden kesäloma. Työntekijät säätävät töitään ja järjestelevät lomiaan viikon pätkissä tunkien lapsensa kesäleireille ja mummolaan joka toinen kesälomaviikko. Pomo laittaa taas uutta rekryilmoitusta, koska työntekijöitä lähtee ovet paukkuen lyhyellä varoitusajalla. Tai vaihtaa burnoutin partaalla alaa kokonaan. Mutta ei se mitään, aina joku hölmö ilmoitukseen tarttuu ja viihtyy hetken talossa. Parastahan on, jos löytyy joku harjoittelija, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa lainkaan ja jota joku kirjanpitäjistä töitä tehdessään opettaa samalla.
Samaan aikaan kaksi työntekijää selailee työkkärin sivuja. Työ ei paljoa toisessa toimistossa muuksi muutu, joten aikuiskoulutuksen sivuille siis. Sitten se yksi ihan mulkku asiakas soittaa juuri ennen neljää ja tahtoo taas jotain. Asap. Vaikka tämänkin asian olisi voinut pyytää kirjanpitäjältä jo kaksi viikkoa sitten. Mutta kirjanpitäjähän hoitaa asian ja jää ylitöihin palvellakseen asiakastaan ja työnantajaansa hyvin.
Mikä saa kirjanpitäjän tekemään työtään? Onko jokaisen alalla olevan tulevaisuus käydä töissä itkuisena, väsyneenä ja katkeroituneena? Tuijottaen koneen ruutua ilmeettömänä ja tehdäkseen vain työnsä. Työn, jota on yleensä aivan liikaa ja aikatauluja, jotka ovat aivan liian kireitä. Vältelläkseen yhteistä taukotilaa, syöden yksin huoneessaan eikä mielellään puhuen muille mitään. Työkaverit karttavat ja asiakkaat vihaavat. Tili tulee ja tili menee. Mitkä asiat johtavat alalla tähän tilanteeseen?
On kai tämäkin vähän kutsumus-
ammatti, jota ihan täysjärkiset eivät tee.
Itseäni kirjanpitäjän työssä on motivoinut toimiston hyvä ilmapiiri, kannustavat, opettavat, vähän hullut ja innostavat kollegat sekä mahtava pomo. Työn vapaus, omatoimisuus, mahdollisuus kouluttautua. On kai tämäkin vähän kutsumusammatti, jota ihan täysjärkiset eivät tee. En siis työskentele alkuun kuvaamassani toimistossa, vaikka rehellisesti sanottuna meilläkin kipumme on ollut. Mutta niitä kipuja ei jätetä hoitamatta, vaan niihin puututaan ja ne ratkotaan. Nostetaan kissat (ne tappelevat) pöydälle. Ja tehdään töitä yhdessä rintamassa. Meillä jäädään ylitöihin palvelemaan asiakkaita, mutta se tulee meiltä luonnostaan. Ei asiakkaan välttämättä tarvitse olla edes oma vaan naapurihuoneen kollegan asiakas. Tärkeintä on, että tiimi toimii, homma hoidetaan ja hymy kaupan päälle. Koska me tykätään meidän työstä.
Ja ne asiakkaat. Asiakkaat eivät ole mulkkuja. Jotkut ihmiset ovat, sille nyt ei vaan voi mitään. Mutta näitä yksilöitä pitää käsitellä arvolleen kuuluvalla tavalla, yksilöllisesti. Jos kemiat eivät oman kirjanpitäjän kanssa toimi, niin silloin kannattaa vaihtaa hänet johonkin toiseen. Jos kerta toisensa jälkeen kirjanpitäjät tuntuvat idiooteilta, jotka eivät osaa tai tajua mistään mitään, niin sitten kannattaa ehkä kurkata peiliin. Ihan sama avioliitossa.
Miten saada yhteistyö asiakkaan ja kirjanpitäjän kanssa toimimaan? Useimmiten asiakas arvostaa sitä, että hänelle sanotaan suoraan yrityksen asioista. Kerrotaan faktat ja aikataulut hyvissä ajoin. Sen jälkeen on yrittäjästä kiinni, kuinka paljon hän kirjanpitäjäänsä arvostaa ja pitää pyydetyn aikataulun. Ei kirjanpitäjä voi loputtomiin odotella esimerkiksi jotain tietoa tai paperia tilinpäätökseen, koska hänellä on pitkä lista muitakin asiakkaita tilinpäätöstään odottamassa. Yritykset, jotka jättävät asioitaan hoitamatta ja jättävät ne viime tippaan ovat usein myös niitä, jotka haluavat kuitenkin kaiken palvelun ensimmäisenä. Eikä vika ole heissä, jos aikataulusta myöhästytään. Jos tilinpäätös pitää jättää kuun viimeisenä päivänä, niin riittää ihan hyvin, että tarvittavat tiedot on kirjanpitäjällä edellisenä iltana. Tiedätkö, minkä paineen ja tuskan jätät tässä kohtaa sille tunnolliselle kirjanpitäjällesi? Muistathan sinä merkitä kalenteriisi kirjanpitäjän pyytämät asiat?
Muistakaa siis asiakkaat kiittää ja haukkua.
Kirjanpitäjät arvostavat asiakkaalta välitöntä palautetta, oli se sitten hyvää tai huonoa. Kiitoksen kuulee harvoin, haukkuja hanakammin. Muistakaa siis asiakkaat kiittää ja haukkua. Muuten tässä työssä ei kehity. Eikä se luottamussuhde kasva. Kiitos on pieni asia, mutta auttaa jaksamaan tässä hektisessä ja alati muuttuvassa taloushallinnon työssä. Ei kukaan pistä pahakseen tosin viinipulloakaan joulutervehdyksenä.
Tätä työtä tehdään asiakkaiden vuoksi. Että asiakas menestyisi. Ja silloin kun näin tapahtuu, kokee onnistuneensa työssään. Se tunne, kun etsii ratkaisuja yrityksen tai yrittäjän toiminnan tueksi ja tehdyt toimenpiteet purevat. Hyvin stressaantuneen ja ongelmiin joutuneen asiakkaan selviäminen yrityksen veloista yhdessä suunnitellun strategian pohjalta. Pienen toiminimiyrittäjän uskomaton menestystarina suureksi osakeyhtiöksi. Suuret liiketoimintakaupat, kun on nähnyt yrityksen perustamisen ja kuinka pienestä kaikki on lähtenyt liikkeelle. Tai ihan vaan hyvin onnistuneen sähköisen taloushallinnon käyttöönoton, joka saa innostamaan yrittäjää kehittämään muutenkin koko liiketoimintaansa uuteen lentoon.
Hyvä esimerkki kirjanpitäjän ja asiakkaan suhteesta on se, että asiakkaat seuraavat kirjanpitäjiä toimistosta toiseen, uskollisesti. Meidän toimistoon on tullut useita asiakkaita näin, kirjanpitäjien ja palkanlaskijoiden vanavedessä. Asiakkaat eivät kerta kaikkiaan halua ketään muita hoitamaan heidän yritystensä asioita kuin nämä ahkerat ja tunnolliset ammattilaiset. Paikkakunnasta tai välimatkasta viis. Saattaa tuntua aika upealta kirjanpitäjästä tai palkanlaskijasta? Arvostan. Asiakas- ja ystävyyssuhdetta rakennetaan luottamuksella vuosia. Kirjanpitäjä on neuvonantaja, oikea käsi ja uskollinen ystävä. Tähän kun kaikkien asiakkaiden kanssa päästäisiin. Ei se vihattu. Se kallis. Se vihonviimeinen. Se pakollinen. Vaan luotettava kumppani ja ystävä.
Hyvää ystävänpäivää teille ihanat asiakkaat!
Outi-Maaria Kuuskeri,
outi-maaria.kuuskeri(at)jpond.fi