4.10.2022
HR? HOOÄRRÄ – mitä se tekee?
HR- mikä ihmeen HOOÄRRÄ? Voiko sitä ostaa?
Arvoituksellinen kirjainyhdistelmä tupsahtelee tuon tuostakin eteen, kun yrityksessä on muutamakin työntekijä. Yrittäjä on ymmällään, mitä on se HOOÄRRÄ, humaanresööshing – jotain ihmisyyteen, ihmisiin liittyvää?
Aivan oikein henkilöihin, henkilöstöön liittyvää työtä se on. Wikipediaa lainatakseni HOOÄRRÄ:n eli henkilöstöhallinnon tarkoituksena on maksimoida työtehoa ja minimoida työntekijöiden vaihtuvuutta. Henkilöstöhallinto perustuu siihen, että työntekijät ovat yrityksen arvokkaimpia tuotannontekijöitä ja samalla myös kalleimpia. Ahaa, Arvasin että nyt alkaa kiinnostamaan.
Tässä muutamia konkreettisia esimerkkejä HR:n laajasta tehtäväkentästä.
HAET työntekijää—rekrytoit…
HOOÄRRÄ…toimii johdon apuna ja työrukkasena, kun suunnitellaan mihin tehtävään ja minkälaista osaamista ja henkilöä tarvitaan ja miten hakuprosessi toteutetaan.
MITÄ uusi työntekijä tulisi maksamaan ja mitä hänen työpanoksensa tuo – miten se näkyy yrityksen taloudessa ja raporteissa – HOOÄRRÄ laskee sinulle kulut ja simuloi raportit.
UUDEN TYÖNTEKIJÄN SISÄÄNAJO- on kuin ensivaikutelma, se tapahtuu vain kerran.
Onko avaimet ja muut työvälineet hankittu, työpiste valmiina, tiimille kerrottu uudesta jäsenestä ym. Työntekijän ensimmäinen viikko antaa uudelle tekijälle vaikutelman, miten talossa asioita hoidetaan ja miten valmistaudutaan tuleviin tilanteisiin. Siksi on tärkeää, että tulija saa tuntea olevansa odotettu tekijä työyhteisöön.
HOOÄRRÄ huolehtii ja muistaa
sillä HOOÄRRÄ jo laatinut muistilistan tai suunnitelman siitä, mitä kaikkea uuden henkilön taloon tullessa tulee huomioida ja bonuksena voi uusi henkilö saada vielä Tervetuloa taloon- tietopaketin osaksi perehdytystä.
Perehdyttäminen, paljon käytetty termi sekin, vaan sisältöä siihen tarvitaan. Vaikka henkilöllä olisikin työstä jo kokemusta, ei hänellä ole sitä vielä meidän talostamme ja työyhteisöstä. HOOÄRRÄ kertoo, opastaa ja näyttää, mistä löytyy mitäkin ja kuka on kukin, kuinka meillä on tapana asioita hoitaa ja miten uuden henkilön uusi osaaminen ja mukanaan tuomat uudet näkökulmat saadaan esiin. Mitä kanavia käyttäen kehitysehdotuksia voi tuoda esiin.
Työhyvin- ja -huvinvointi
Tyky ja tyhy- toiminta: HOOÄRRÄ suunnittelee ja organisoi ja insipiroi, yhteistyössä työterveyshuollon ja muiden toimijoiden kanssa. Siihen arvokkaimpaan ja kalleimpaan ”tuotantokoneeseen” kannattaa satsata. HOOÄRRÄ voi esittää laskelmia siitä miten kalliiksi tulee, jos henkilöstö voi huonosti. Yhteisiä huvejakin HOOÄRRÄ kehittelee. HOOÄRRÄ herättelee henkilöstön aloitteellisuutta huolehtia omasta työkyvystä ja hyvinvoinnista.
Henkilöstön muistamiset— kukapa meistä ei ilahtuisi vuosipäivän tai muun merkkipäivän muistamisesta. HOOÄRRÄ laatii suunnitelmat johdon kanssa, miten ja milloin ketäkin ja mistä syystä muistetaan. Tasapuolisesti ja oikeaan aikaan, HOOÄRRÄ hoitaa.
Yhteistoiminta — joskus voi menestyksen valtatiellä olla tilapäisiä esteitä tai toimintaan syntyy vaatimuksia ja tarpeita muutoksiin, silloin HOOÄRRÄ tulee apuun, tarkistelee pykälät ja paragrafit puolin ja toisin, on tukena niin henkilöstön kuin johdonkin tiukoissa tilanteissa.
Työelämään kuuluu, että aika on tulla ja aika on lähteä. Lähtevällä henkilöllä on repussa enemmän tai vähemmän kokemuksia ja muistoja meillä työskentelystä. Se ovatko ne mukavia muisteltavia ja eteenpäin kerrottavia vai käykö niin että ikävä lähtöfiilis värittää mustiin koko työkokemuksen. Yrityksen henkilöstöhallinnon onnistumisella voit vaikuttaa siihen millä mielellä talosta lähdetään.
HOOÄRRÄ
– voi auttaa suunnittelemaan miellyttävämmän lähtökokemuksen, olipa lähdön syy sitten mikä hyvänsä. Asiallinen ja kuunteleva, tulevaan auttava, silloin jos on jouduttu irtisanomistilanteeseen.
Aina kuitenkin on hyvä keskustella henkilökohtaisesti, mitä lähtijälle reppuun viemiseksi jää ja mitä opittavaa lähtijä meille jättää. Hyvin hoidettu lähtöhaastattelu antaa esimiehelle ja johdolle arvokasta tietoa, älä jätä sitä käyttämättä ja kuuntelematta – tätä älä ulkoista, muutoin HOOÄRRÄÄ voi ostaa.
Sirpa Kauppila
sirpa.kauppila(at)jpond.fi