10.3.2020
Virheiden määrä on vakio
Jokainen meistä tekee virheitä. Niitä, jotka kasvattaa ja joita voi jälkeenpäin muistella jopa hyvällä. Mutta myös niitä, jotka harmittaa hamaan tappiin asti ja jotka muistuvat mieleen aina, kun joku uusi tilanne ne laukaisee.
Virhe, erehdys, unohdus, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kaikki meistä tekee virheitä. Unohtaa joskus muutakin kuin itsensä ruuhkavuosien keskelle. Unohtaa painaa enteriä, erehtyä tekemään väärän valinnan.
Aikoinaan, kun työskentelin ravintola-alalla, virhe saattoi tarkoittaa väärän kypsyistä pihviä, korkkivikaista punaviiniä tai epähuomiossa annettua liian pientä vaihtorahaa. Silloin asian pystyi helposti korjaamaan. Paistettiin uusi pihvi, vaihdettiin viini parempaan ja annettiin kassasta oikea määrä rahaa.
Nykyään tilanne on eri. Pieni unohdus ja erhe voi vaikuttaa niin moneen asiaan ja ihmiseen eri tavalla. Unohdat myyntilaskusta oikean arvonlisäverotunnisteen tai lähetät sen erehdyksissä väärään osoitteeseen. Laskun maksu viivästyy. Pieni virhe, mutta saattaa vaikuttaa pienen yrittäjän perheen tuloon järisyttävästi. Järjestelmä kikkailee ja arvonlisäveroilmoitus ei ole lähtenyt ajoissa. Korjataan ja maksetaan virheet, mutta yksi yrittäjä on saattanut menettää yöunensa viikonloppuna luettuaan verottajan ukaasin arvioverotuksesta perjantai-iltana (niitä arvioverotuksen määriä ei muuten ymmärrä kukaan), ja niitä unettomia öitä on pohjalla jo muutenkin monia. Kaava puuttuu excelistä ja hallituksen jo hyväksymä budjetti menee uusiksi. Kulutat turhaan muiden aikaa, jotka saattavat käyttää sitä jo valmiiksi vapaaehtoisesti. Kiireessä luulet hoitaneesi asian jo aikoja sitten, mutta mieli tekee tepposen. Siellä se roikkuu edelleen, kun jokisen eväät ja muistuu mieleesi selvityspyynnön saattelemana.
Esimerkkejä on monia. Hoidit kaiken urakassa standardien ja ohjeiden mukaisesti. Silti hana vuotaa tai tapetti repsottaa. Puhuit tilaisuudessa niin ammattitaitoisesti kuin voi olettaa ja silti joku ei ollut tyytyväinen. Lähetit paketin verkkokaupastasi, mutta tuote ei vastannut asiakkaan odotuksia. Asetit järjestelmään alumiinilevylle tilausta vastaavat mitat, mutta koneessa oli vika ja asiakkaalle meni 150 kpl virheellistä tuotetta. Hoidit kiinteistökaupat hyvin, mutta ainut mitä jäi käteen, oli riita 10 vuotta vanhasta pesukoneesta.
Niin, virheiden määrä on vakio. Ja virheitä sattuu kaikille. Olit sitten missä asemassa tahansa, kun virhe sattuu, ottaa se päähän. Virheen ketju on katkeamaton, sama se mihin kohtaan siinä asetut. Otat vastaan virheellisen tuotteen tai palvelun, suunnitelmat menevät uusiksi. Olet se, joka tekee virheen, suunnitelmat menevät uusiksi. Ainut mihin voimme vaikuttaa on asenne ja armollisuus, niin itseämme kun toisia kohtaan. Palaute on aina hyvästä, vaikkakin näissä tilanteissa se raadollisin palaute olet kuitenkin sinä itse. “Kokemuksen syvällä rintaäänellä”- ei olekaan niin kliseinen fraasi kuitenkaan.
Minun päiväni päättyi siihen “No worries, näitä sattuu” (kiitos siitä), mikä pelasti koko viikon. Miten sinä haluaisit, että päiväsi päättyy kaikesta huolimatta?
Anna JPond
anna.honkala(at)jpond.fi