3.8.2021

Henkilökunnan hyvinvointi yrityksen kilpailuetuna

Oletko miettinyt, miten työyhteisösi voi? Miten tuota mitataan?
Tarvitseeko palkata konsultti kertomaan, miten meillä menee?
Kuinka kauaksi kuuluu tai näkyy hyvinvoiva työyhteisö?

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan ”työhyvinvointi koostuu työstä ja sen mielekkyydestä sekä terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Työhyvinvointia lisäävät mm. hyvä ja motivoiva johtaminen sekä työyhteisön ilmapiiri ja työntekijöiden ammattitaito.” Onko hyvinvoiva työyhteisö sama kuin hyvinvoiva työntekijä? Entä jos toiset voivat hyvin, mutta toiset eivät? Miten hyvinvointi tai sen puute näkyy ulospäin?

Miltä työpaikassaan viihtyvä ja hyvinvoiva työntekijä kuulostaa puhelimessa tai näkyy Teams-palaverissa. Entä stressaantunut, huonosti voiva työntekijä? Kuuletko tai näetkö eron? Mietitkö koskaan, miksi toinen voi hyvin tai huonosti? Onko kyseessä aina henkilökohtainen asia vai liitätkö sen mahdollisesti työpaikkaan kuuluvaksi?

Välillä tunnen olevani töissä päiväkodissa. Aikuisia ihmisiä saa valvoa ja patistaa kuin pahaisia kakaroita. Yhdessä sovitaan kaikenlaista, ja kuitenkin tehdyt päätökset tuntuvat koskevan vain osaa porukasta.” Turhautuminen työyhteisön hierarkiaan ja epätasa-arvoiseen kohteluun purkautuu välillä negatiivisena palautteena työpaikan ulkopuolella. Tarkoitanko kuitenkaan sitä, oikeasti? Ymmärtävätkö kuulijat, etten tosissani ole tyytymätön työpaikkaani? Puran vain paineita.

Mielestäni työhyvinvoinnin kulmakiviä ovat tasa-arvoisuus ja kunnioitus työpaikalla. Nuo luovat ilmapiirin, jossa uskaltaa rohkeasti sanoa mielipiteensä ja avoimesti kuunnella toisten näkökulman asioihin. Vanha viisaus sanoo, riitaan tarvitaan aina kaksi. Pitää siis ottaa vastuu omasta roolistaan työyhteisön jäsenenä:

  • Kerronko, jos koen tulleeni kaltoin kohdelluksi?
  • Kerronko, jos en tunne olevani arvostettu tai kunnioitettu työyhteisön jäsen?
  • Muistanko samalla kuunnella, mitä toinen sanoo?
  • Kohtelenko kaikkia muita samanlailla, vai syrjinkö itse jotakuta toista?

Kun henkilökunta voi hyvin, se kuuluu monella tapaa

Puhelin soi ja keskeyttää työkavereiden kanssa meneillään olevan kahvitauon. Joku on juuri kertonut hyvän jutun ja nauru on vielä ilmassa välittyen lankoja pitkin soittajallekin. Sen kuulee, vastaaja on hyvällä tuulella. Soittajaa alkaa itseäänkin hymyilyttää. Nauru tarttuu, piristää päivää. Saa miettimään: Noilla on varmasti kiva työpaikka.

Illalla kotona kerrot perheelle, kuinka sait kiitosta työkaverilta. Olit juuri pelastanut hänet ylitöiltä tarjoutumalla avuksi, tekemällä osan hänelle annetusta työstä tai auttamalla Excelin lukujen tarkistamisessa. Yhdessä työ sujui nopeasti. Tunsit itsesi tarpeelliseksi ja arvostetuksi.

Kavereiden kanssa terassilla nostat lasia työnantajallesi: hän tarjosi sinulle mahdollisuuden kouluttautua, antoi uuden haastavan projektin vedettäväksi, kertoi luottavansa ja arvostavansa ammattitaitoasi. Tuntui hyvältä kokea olevansa tärkeä osa yrityksen rattaissa.

Työntekijä voi hyvin, kun se tietää yrityksen ja omat tavoitteensa, kun se ymmärtää oman roolinsa osana kokonaisuutta. Hyvinvointi edellyttää henkilökunnan keskinäistä arvostusta ja kunnioitusta. Jokaisen panos on tärkeä ja kaikki tietävät sen. Yksittäisen työntekijän voidessa hyvin, koko työyhteisö voi hyvin.

Kirsi Tulkki
Miss Manipenni
kirsi.tulkki(at)jpond.fi